קליניקה לרפואה מסורתית לילדים ומבוגרים

peaceful

center

peaceful

center

אסתמה של העור(אטופיק דרמטיטיס)

אטופיק דרמטיטיס_אסתמה של העור

אסתמה של העור הוא מצב כרוני שבו מופיע גירוי  על פני העור שמאופיין ביובש, לעיתים גרד מאוד חזק ובמצבים החמורים יותר יכול אף להזדהם. אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור) יכולה להופיע באופן קבוע על העור בחומרה כזו או אחרת או להגיע בהתקפים למספר ימים/חודשים.

אסתמה של העור(אטופיק דרמטיטיס)

תופעה עורית זו יכולה להופיע על עור התינוק מחודשיו הראשונים לחיים ועד לגילאים מתקדמים יותר. כאשר סטטיסטית בעולם המערבי שבו אנחנו חיים ישנם כ- 20% מהילדים שחוו הופעה של אטופיק דרמטיטיס לאורך שנות הילדות.

זהו מצב שאינו מסכן חיים אבל בהחלט משפיע מאוד על איכות החיים של הילד ושל המשפחה. הביטוי העורי יכול לגרום סבל רב לילד בעיקר אם הוא מלווה בגרד חזק שמפריע לשינה ולהתנהלות יומיומית.

מעבר לזה בשנים המתקדמות יותר לא מעט ילדים סובלים מהפן האסתטי של המחלה, נגעים יבשים ולעיתים אדומים שמפוזרים על פני הגוף.

הטיפול המקובל:

קו ראשון של טיפול באטופיק קל הוא בדרך כלל בחירה של סבונים וקרמים שמלחלחים את העור של הילד , מקלחות קצרות ופושרות עם שמן אמבטיה, ולבישת בגדים ארוכים עשויים כותנה כדי למנוע מהילד גישה לאזורים המגרדים.

במצבים של אטופיק חריף יותר הטיפול יכול להיות מקומי במשחות סטרואידליות ואנטיביוטיות במידת הצורך או אפילו נטילה של אנטיביוטיקה במידה וקיים זיהום משני שמתיישב על הנגעים. ישנה גם פרקטיקה של שימוש בתרופות ממשפחת האנטיהיסטמיניים כדי לטפל בעוצמת הגרד.

הגורמים לאטופיק דרמטיטיס(אסתמה של העור) לא ידועים עד הסוף, אך רואים מספר דברים:

אסתמה של העור(אטופיק דרמטיטיס)
  • ל 50% מהאוכלוסייה יש מוטציה בגן הפיליגרין שאחראי על לחלוח העור ושמירה על אחידותו. מה שיכול לגרום לעור יבש ומגרד, עור אטופי.
  • אטופיק דרמטיטיס נפוצה משמעותית יותר בעולם המערבי לעומת המדינות המתפתחות
  • לעיתים קיים קשר לרגישות למזונות או אלרגיה למזונות
  • ילדים עם אטופיק דרמטיטיס יכולים באחוז גבוה יותר לפתח אסתמה נשימתית
  • אחוז יותר גבוה של ילדים שנולדו בקיסרי סובלים מאסתמה של העור
  • קיים קשר משפחתי וניתן לראות לא מעט ילדים עם אטופיק שגם להורים/אחים/סבים וסבתות שלהם היתה אסתמה של העור או אסתמה נשימתית

אקסיומה מעניינת:

אטופיק דרמטיטיס זו תופעה עורית שהאבחון שלה הוא קליני(כלומר דרך הסתכלות על הנגעים והתסמינים שההורה מתאר), האבחנה לא נעשית ע"י לקיחת ביופסיה למשל או בדיקת דם מסויימת.

ברפואה הפונקציונלית מאמינים שהתופעה העורית הזו באה לידי ביטוי בגלל 3 סיבות עיקריות:

  • פרזיטים במערכת העיכול
  • חסרים תזונתיים
  • תפקוד לקוי של אחד האיברים או יותר לאורך מערכת העיכול שגורמים למרכיבי מזון לא מעוכלים מספיק להגיע לזרם הדם. למשל מחסור בחומצת קיבה, הפרשה לא מספקת של מיצי מרה או מחסור באנזימי עיכול.

מה עומד מאחורי האמירה הזו?

מושג חדש שנחקר המון בעשור האחרון והוא האפיגנטיקה. במילים פשוטות זה אומר שיש לנו המון גנים שחלקם גנים שגורמים למחלה (למשל סרטן, קרוהן,אטופיק  וכו') אבל רק כאשר הסביבה מתאימה לגן הוא בא לידי ביטוי.

כלומר ניתן לשלוט בביטוי הגנטי שלנו. ולכן גם למי שיש את המוטציה בגן שגורמת לאטופיק (מוטציה בגן הפילגרין) רק במידה והסביבה מתאימה הגן הזה יבוא לידי ביטוי. נקודה מאוד מעניינת למחשבה.

אסתמה של העור בראיה סינית

העור שלנו הוא המפגש שלנו עם העולם החיצון. המפגש הזה יכול להיות חלק ונעים או מחוספס ומאתגר.

כשאני אומרת מפגש אני מתכוונת לשני רבדים:

 מפגש פיזי – הכוונה היא למערכת החיסון שחלקה נמצא על העור שלנו בצורה של חיידקים שתפקידם לשמור על איזון מסוים כדי שהעור שלנו יישאר בריא וכדי שלא תהיה כניסה של חיידקים לתוך הגוף. כאשר האיזון החיידקי הזה מופר על העור( עור יבש, פצוע) המצב הזה גורם לחשיפה גדולה יותר למזהמים שנמצאים סביבנו ועלינו, מה שבאופן קבוע מאתגר את מערכת החיסון שלנו.

מפגש רגשי – לא מעט פעמים ניראה ילדים שאפילו כשהם בהפוגה של אטופיק יש להם רגישות גבוה יותר למגע, מרקמים, בדים מסויימים. מה שנקרא ויסות חושי. באופן כללי הרבה פעמים ניראה ילדים שהם יותר רגישים לסביבה שלהם.

קווים לילד עם אטופיק דרמטיטיס לפי הראייה הסינית

ניראה ילדים שיהיו רגישים ברמה העיכולית(עיכול חלש), זה בא לידי ביטוי  ביציאות לא טובות, עצירות או צואה רכה(כשהתזונה שהם אוכלים לא מתאימה לעיכול שלהם). סינית העור שייך לאלמנט המתכת שמייצג את הריאות והמעי הגס. יש ביניהם מערכת יחסים הדוקה מאוד. לא מעט פעמים ניראה ילדים שסובלים מאטופיק ועצירות יחד וככל שהעצירות קשה יותר כך מחמירה גם ההופעה העורית, עוצמת הגרד וכו'.

אופי ילדים עם אטופיק:

לא מעט פעמים ילדים עם אסתמה של העור שייכים לאלמנט המתכת שהזכרתי קודם. אלה ילדים אנטלגנטיים מאוד, אפילו מדי, שבגיל מאוד צעיר שואלים שאלות מורכבות (על החיים, על המוות, על המהות של תופעות כאלה ואחרות), ילדים מופנמים, לפעמים חווים תקופות של פחד גדול בגלל שהמחשבות שלהם לא תואמות את גילם, ילדים שחווים פרידה בצורה יותר קשה מצעצוע ישן, מוצץ, מיטה שצריך להחליף.

מה עושים?

כאשר ההורה מגיע עם הילד לקליניקה, מתחילה מלאכת האבחנה. חשוב להבין מי הילד שניצב מולי, איזה סוג אטופיק יש לו, מה מצב העיכול שלו.

אסתמה של העור(אטופיק דרמטיטיס)

מטרת הטיפול המשולב בקליניקה שכולל דיקור סיני לילדים, צמחי מרפא והנחיות תזונתיות, היא לטפל בגרד שהוא מרכיב מאוד חשוב בשלוות הנפש והשינה הרגועה של הילד וההורים. במקביל יהיה צורך לטפל בשורש הבעיה ולהבין למה יש לו התקפים של אטופיק ומה הדרך להרגיע אותם.

לפי מצב הנגעים והאבחנה הכללית נתאים את הצמחים, לפי מצב העיכול נתאים את התזונה ונצא לדרך.

סיפור מקרה

בת 14,אטופיק מפושט על חלק ניכר מהעור, העור מאוד יבש, הנגעים חיוורים אבל מאוד מגרדים.

מאוד מתביישת בזה והולכת המון עם שרוולים ארוכים ומכנסיים ארוכים. ברקע אלרגיות מסכנות לאגוזים.

יושבת מולי בחורה מאוד חיוורת, בבדיקות הדם יש חסרים תזונתיים בעיקר באגף המינרלים.

בררנית מאוד באוכל, אוכלת בעיקר אוכל בצבעי פסטל.

בנוסף בתשאול על מצב העיכול רואים בטן רגישה, המון גזים, יציאות רכות, הרבה רעשים מהבטן, כאבים קלים. הבטן שאלה מבחינתה, מטרד של ממש.

מה עשינו?

קבענו סדרת טיפולים שבועיים, עשינו יומן תזונה כדי להבין מה בדיוק אוכלת, כמה ומתי ויצאנו לדרך בעדינות רבה אבל בנחישות של שתינו (אחרי שהסברתי לה על הקשר בין מה שהיא אוכלת לנגעים העוריים היא הסכימה להתנסות במאכלים חדשים)

בנוסף היא קיבלה פורמולה שגם מחזקת דם וגם מטפלת בגרד שכל כך הציק לה.

אחרי שלושה חודשים של טיפול : הבטן מרגישה הרבה יותר טוב, מרקם היציאות השתפר, יש פחות גזים והכי חשוב היא הבינה את הקשר בין מצב הבטן למאכלים מסוימים שהיתה אוכלת על בסיס יומי. לכן היום כשהיא מחליטה לאכול משהו מהמזונות האלה היא עושה זאת במודעות ויודעת שתשלם על כך מחיר זמני.

הגרד פחת ב- 50%, אזורי הנגעים הצטמצמו והיא עצמה ניראת חיונית יותר ופחות חיוורת.

הדרך עוד לא הסתיימה, אבל כשרואים תוצאות לא קשה להמשיך.

מסנן מאמרים

IBD- מחלות מעיים
אורך חיים בריא
טיפול בילד/ה
טיפול בנשים
טיפול בצמחי מרפא
רפואה מסורתית
תזונה

מאמרים נוספים

PFAPA (פיפאפה)
PFAPA מה זה?
רפלוקס אצל תינוקות_Gastro-Esophageal Reflux
רפלוקס בתינוקות Gastro-Esophageal Reflux
תמונה ראשית הפרעות קשב וריכוז ADHD
בעיות קשב וריכוז והקשר לארוחת הבוקר
דלקות אוזניים תמונה ראשית
דלקת אוזניים אצל ילדים ותינוקות
תזונה ותרבות השפע
עידן השפע התזונתי, אמת או שקר?
רפואה אינטגרטיבית
רפואה אינטגרטיבית - השילוב המנצח
סטרס טיפול
הצילו ! אני בסטרס
מניעת מחלות חורף
מניעת מחלות חורף המלצות וטיפים
לגדל ילד בריא
לגדל ילד בריא-ארוחת בוקר
דיקור סיני לילדים שאלות ותשובות
שאלות ותשובות דיקור סיני לילדים
אלמנט עיצובי

השאירו פרטים

לקבלת פרטים לגבי הטיפול מלאו את הטופס