קליניקה לרפואה מסורתית לילדים ומבוגרים

peaceful

center

peaceful

center

עידן השפע התזונתי, אמת או שקר?

תזונה ותרבות השפע

השפע התזונתי שהביאה עמה המאה ה-21 מאפשר לנו להנות מעולם קולינרי רחב ואוכל מגוון וטעים. אך מהן ההשלכות של אותו שפע על גופנו ובריאותנו?

מה משמעות המושג "עידן השפע"?

מעטים, בעיקר כשמדובר בעולם המערבי, לא יסכימו עם האמירה שאנו חיים בעידן של שפע. בסיפורי ההיסטוריה אנו נחשפים לרעב מתמיד שהיה קיים בקרב 99 אחוז מהאוכלוסייה, המאה הקודמת הייתה שטופת מלחמות והביאה עמה שנים ארוכות של רעב ומחסור בתנאים בסיסיים לקיום. כפיצוי על כל הסבל שעברה האנושות, בעשורים האחרונים קמו מסעדות וכן מעצמות מזון שמבטיחות לנו שפע שלא ידענו כמותו מעולם. כיום לא צריך להיות עשיר כדי להיכנס לסופר ולקנות מזון מגרה, טעים ומגוון הממציא את עצמו מחדש כל הזמן כדי שלחך שלנו לא ישעמם לרגע. הבילוי המועדף והנפוץ ביותר בקרב האוכלוסייה המערבית הוא לאכול בבית קפה, מסעדה או אפילו בדוכן של אוכל רחוב. המזון, שהיה פעם בעיקר מרכיב הכרחי להישרדות, הפך היום לחלק בלתי נפרד מתרבות הפנאי שלנו.

תזונה ותרבות השפע

כיצד נוצר השפע?

הטכנולוגיה הביאה עימה פיתוחים חדשים בתחום הדישון וההנדסה אשר שכללו זנים קיימים וכן בראו זנים חדשים של פירות, ירקות ועוד מגוון מוצרי מזון. בשורה התחתונה, התזונה שלנו הפכה להיות חלק גדול מתחום הטכנולוגיה ההולך ומתפתח, לא פחות מתחום המחשבים או הרפואה.

אנחנו לא חייבים לבשל יותר, למעשה אפשר היום לחיות בבית ללא מטבח, מספיק מיקרוגל ואנחנו מסודרים.

שפע שלא נגמר- האם ישנם גם חסרונות?

כל זה נשמע כמו חלום רטוב של האנושות, שסוף סוף הצליחה להבטיח לעצמה שפע שלא נגמר לעולם, אך אם נסתכל לרגע על התמונה הגדולה נראה כי השפע מביא עמו שינויים מטרידים מאוד אשר קורים במקביל ב-50 השנים האחרונות.

על אילו שינויים מדובר?

האנושות הצליחה להתגבר בינתיים בצורה יפה על מחלות זיהומיות באמצעות חיסונים וסוגי אנטיביוטיקה שונים, לפחות עד להתפרצות הקורונה. יחד עם זאת, כמות המחלות הלא-זיהומיות (כגון סוכרת, טרשת עורקים, השמנה, יתר לחץ דם, מחלות הכשל החיסוני כמו קרוהן וקוליטיס, דלקת פרקים, מחלות עור, מחלת הסרטן בשלל סוגים ועוד) הולכת וגדלה משנה לשנה. קצב גדילת המאובחנים במחלות אלו באוכלוסייה גדל במקביל לכמות ואיכות האוכל שאנחנו אוכלים. האם זהו רק צירוף מקרים מצער? האמת היא שהקשר בין שני התחומים ישיר מאין כמוהו.

אז מה הקשר?

האם אחד מכם שאל את עצמו פעם:

  • מה ההבדל בין העגבניה של היום לעגבניה של שנת 1950?
  • האם יש הבדל באיכות הבשר אז והיום?
  • מה שונה בין מוצרי החלב של פעם לאלו שהיום נמצאים על המדף?
  • כיצד האוכל המוכן שארוז באריזה יפה נשמר במשך חצי שנה?!
  • איך ייתכן כי העוגיות לא מתקלקלות בארון במשך שנה?

האם אתם הכנתם פעם משהו מחומרי גלם והוא נשמר למשך חצי שנה? כנראה שלא.

נפלאות הטבע? אז זהו שלא כל כך, לטבע למעשה אין שום חלק בשינויים האלה. השינויים האלו הומצאו והוכנסו ע"י האדם. העוגיה בארון לא נשמרת טרייה ויפה כל כך בגלל החמאה או הקמח שיש בה, אלא בגלל החומרים המשמרים, המייצבים ועוד שלל החומרים שהוכנסו לתוכה בזמן הכנתה במפעל, חומרים שרק מדען יודע מה תפקידם בעוגיה זו, וכך גם לגבי כל שאר המזונות שהזכרתי. כמעט כל מוצר ארוז היום מכיל חומרים שאינם מזון ואינם מגיעים מהטבע, אף אחד מאיתנו לא יודע מה הם ואיך הם נראים. חומרים אלו בוודאי לא יהיו חלק מהמתכון שאתם הייתם מכינים בבית. אז למה אנחנו אוכלים את זה? ולמה הילדים שלנו אוכלים את זה? כולנו יודעים את התשובה- זה טעים, מהיר ופשוט.

תזונה ותרבות השפע

אך מהי ההשפעה של חומרים אלו על גופנו?

השפעת המזון המוכן והמעובד על גופנו היא קטסטרופלית לכל הדעות. שימו לב שהיום אנחנו אוכלים הרבה יותר מבעבר והסיבה לכך היא שהאוכל שאנו אוכלים ריק מערכים תזונתיים שהגוף שלנו צריך. המזון שלנו מכיל הרבה פחות מינרלים, ויטמינים, שומנים איכותיים וחלבונים איכותיים, כל אלה כמעט ולא נמצאים במזון שלנו. ואלו החומרים האמיתיים שהגוף שלנו צריך כדי לתפקד באופן תקין. הגוף לא צריך אבקת מרק בטעם עוף, שניצל תירס או שניצל עוף טוב. הגוף צריך מזון גולמי, וכשהוא יקבל אותו הוא יצטרך לאכול כמות קטנה בהרבה ממה שאנחנו אוכלים היום מפני שכיום אנחנו אוכלים אריזות מזון עם מעט מאוד תוכן  מזין בתוכן.

אז מה הוא "אוכל אמיתי"? ואיך בוחרים אותו בסופר?

מזון אמיתי הוא מזון שעבר כמה שפחות תהליכים פולשניים עד שהגיע לצלחת שלנו. למשל עגבנייה לעומת רסק עגבניות, עוף שלם לעומת נקניקיות של זוגלובק, תפוח אדמה לעומת צ'יפס בשקית, קמח  וחמאה לעומת עוגיות מוכנות, שמן זית לעומת שמן קנולה מזוכך, יוגורט עזים טבעי לעומת מילקי…נראה לי שהבנתם את העיקרון. שימו לב, אם אתם קוראים את מרכיבי המזון הארוז ולא מזהים חלק מהם, זו בעיה.

קניתי חומרי גלם, איך מתקדמים מכאן?

תחזרו לבשל, זה הכרחי לבריאות שלכם. לא יודעים? תלמדו. לא רוצים? קחו מבשלת. העיקר שתאכלו אוכל אמיתי. תשביעו את הגוף שלכם, אל תתנו לו לאכול אריזות ריקות מתוכן. אני יכולה להבטיח לכם שלפחות שני תחומים בחייכם ישתפרו פלאים:

  1. בריאות- כאשר כמות האריזות במקרר ובמזווה שלכם תצטמצם ותאכלו יותר מזון העשוי מחומרי גלם טבעיים, תרגישו הרבה יותר טוב. בנוסף, אתם תהיו פחות רעבים, פחות עייפים, עם פעילות מעיים תקינה (מי שאין לו, יודע כמה זה חשוב וקריטי) והרשימה לא נגמרת בזה.
  2. כסף- לבשל זה תמיד זול יותר, גם עלויות סל הקניות שלכם יורדות וגם נחסך לכם כסף לתרופות בעוד 20 שנה. מזון מוכן הוא תמיד יקר יותר, לא בגלל שהוא איכותי יותר אלא בגלל שמישהו פשוט "חסך" לכם זמן עבודה. אז תעשו ניסיון: תעברו לחודש אחד למוצרי מזון אמיתיים ואתם תראו שפשוט תשלמו משמעותית פחות כסף.

לסיכום:

בין אם יש לכם גוף בריא וחזק, ילדים קטנים בבית או שהגוף עושה קצת בעיות לאחרונה,  אחרי שקראתם את המאמר, אתם כבר חכמים הרבה יותר והבחירה היא שלכם. אל תפחדו לעשות שינויים, עוד לא מאוחר וזה תמיד מבורך.

זכרו מה שאיינשטיין אמר: אתם לא יכולים להמשיך לעשות את אותו הדבר ולצפות לקבל תוצאה שונה. רוצים בריאות איכותית ואמיתית לאורך שנים? תשנו את תוכן המקרר שלכם.

מסנן מאמרים

IBD- מחלות מעיים
אורך חיים בריא
טיפול בילד/ה
טיפול בנשים
טיפול בצמחי מרפא
רפואה מסורתית
תזונה

מאמרים נוספים

PFAPA (פיפאפה)
PFAPA מה זה?
רפלוקס אצל תינוקות_Gastro-Esophageal Reflux
רפלוקס בתינוקות Gastro-Esophageal Reflux
אטופיק דרמטיטיס_אסתמה של העור
אסתמה של העור(אטופיק דרמטיטיס)
תמונה ראשית הפרעות קשב וריכוז ADHD
בעיות קשב וריכוז והקשר לארוחת הבוקר
דלקות אוזניים תמונה ראשית
דלקת אוזניים אצל ילדים ותינוקות
רפואה אינטגרטיבית
רפואה אינטגרטיבית - השילוב המנצח
סטרס טיפול
הצילו ! אני בסטרס
מניעת מחלות חורף
מניעת מחלות חורף המלצות וטיפים
לגדל ילד בריא
לגדל ילד בריא-ארוחת בוקר
דיקור סיני לילדים שאלות ותשובות
שאלות ותשובות דיקור סיני לילדים
אלמנט עיצובי

השאירו פרטים

לקבלת פרטים לגבי הטיפול מלאו את הטופס