קליניקה לרפואה מסורתית לילדים ומבוגרים

peaceful

center

peaceful

center

מניעת מחלות חורף המלצות וטיפים

מניעת מחלות חורף

חורף בפתח וכולנו במתח? או שלא.

אני בטוחה שזה קרה לכולם, גשם ראשון וכל המשרד, הכיתה, ואפילו הגן מושבתים.

שיעול ונזלת עוברים מאחד לאחד כמו אש בשדה קוצים.

אבל אל חשש החורף הזה מתכוננים מראש ועוברים אותו עם מינימום של תופעות.

מניעת מחלות חורף

רגע אחד….

לפני שנתחיל, תשמעו אגדה עתיקה על הרפואה סינית.

כידוע רפואה סינית היא רפואה מונעת, בזמנים ההם איש לא חיכה לשיעול על מנת לראות רופא, הביקור אצל הרופא הסיני היה קבוע, כדי לתחזק את הבריאות. הסיני היה מגיע לרופא שלו משלם לו על עבודתו כדי שיחזק את בריאותו, ייעץ לו עצה טובה איך לשמור על הגוף בריא וחזק. ביום שבו היה חולה היה מגיע לרופא הסיני ללא המטבעות בידיו.

נקודה למחשבה עבורנו אנשי המערב שחונכנו כך שפונים לקבל עזרה רק כשמצבנו חמור. אבל נחזור לבואו של החורף

מניעת מחלות חורף – איך עושים את זה ?

מניעת מחלות חורף

כדי להתכונן טוב למכלול השינויים שקורים בעונות המעבר כדאי להתחיל בעשיה כבר בחודשי הקיץ. הקיץ הישראלי ארוך מהרגיל וזה מעט מבלבל אבל כבר בשלהי אוגוסט כדי להתחיל בחיזוק מערכת החיסון.

אז למה בחורף יותר קשה למנוע מחלות ?

מערכת החיסון שלנו מאותגרת ביותר בעונות המעבר. הרבה אנשים יעידו שהרבה סימפטומים מציקים, צצים להם דווקא באביב או בסתיו. הסיבה לכך היא שמזג האוויר הפכפך בעונות אלה, פעם חם, פעם קר, רוחות, שינויי לחות, אנחנו לובשים את אותו הבגד שיצאנו אתו לעבודה בבוקר שחם ואז חוזרים הביתה  בערב שקריר. הגוף כל הזמן צריך להסתגל וזה דורש מאתנו המון אנרגיה. במקומות האלה לפעמים אנחנו נופלים.

מניעת מחלות בחורף זה לנצח הרבה קרבות קטנים.

מניעת מחלות חורף

וירוסים וחיידקים יש סביבנו כל הזמן, אבל המשחק הוא משחק כוחות, מתי אנחנו יותר חזקים ומתי הם, לכן ברגע שאנחנו נחלשים מסיבות כאלה ואחרות שאזכיר בהמשך, זה הזמן  שלהם לחגוג ואז אנחנו חוטפים משהו שמשבית אותנו או את ילדנו.

שוב!  זה בסדר לחלות לפעמים, זה מחזק את מערכת החיסון שלנו, וכמו המשפט הידוע מה שלא הורג מחשל, אבל העניין הוא מינון,  אם החורף שלנו עובר כשהאף  גדוש בנזלת,ואין לנו יותר ימי מחלה לבזבז,  אנחנו נכנסים ויוצאים מסבבים של אנטיביוטיקה באופן קבוע, או שיש לנו קטנטנים בבית שכל הזמן דואגים ל"סחורה" חדשה שמגיעה מהגנים, כדאי  מאוד לקחת את המושכות לידיים ולדאוג לעצמנו ולמשפחה ולהשקיע בבריאות של כולם לאורך זמן.

מערכת החיסון לפי הרפואה הסינית

מניעת מחלות חורף

מערכת החיסון ברפואה הסינית נקראת WEI QI (ווי צ'י) והאיברים שאחראים על עוצמת ה WEI QI הם הכליות, הריאות והכבד הסיניים. לכל איבר תפקיד משלו במערך הזה שנקרא מערכת חיסון וכשאחד מהם לא מצליח לבצע את תפקידו כראוי או לחלופין הפתוגן (חיידקוירוס) שאנחנו חשופים אליו חזק יותר תתפתח מחלה. מכאן ניתן להסיק שפעילות מווסת של מערכת החיסון תלויה ברווחתם של האיברים שאחראים עליה. כדי לאזן את פעילות האיברים הנ"ל ניתן להיעזר בתזונה שמתאימה לטיפוס, לחוסר האיזון במקרה וקיים ולעונה בשנה.כמובן שילוב של צמחי מרפא סיניים במידת הצורך, ופרקטיקות נוספות  כמו דיקור סיני.

*פורמולת צמחי המרפא , תזונה ודיקור מותאמים לאחר תשאול מקיף.

מניעת מחלות בחורף על ידי חיזוק מערכת חיסון – רשימת המלצות לבוגרים ולילדים:

  • שינה- שפרו את השינה שלכם, אם יש בעיה כזו או אחרת בשנת הלילה שלכם טפלו בה. אם קיים קושי להירדם, אתם מתעוררים מספר פעמים במהלך הלילה, קמים עייפים, אם אין מספיק שעות שינה זה הזמן להתייחס לעניין.
  • תזונה- אכלו טוב, כל הזמן תשאלו את עצמכם אם המזון שאתם מאכילים איתו את גופכם ביום יום באמת תורם לו משהו או רק מקשה עליו את החיים? תתחילו להכניס לאט לאט מרקים לארוחת הערב, מזון מזין וקל לעיכול, עשיר בנוזלים ומאוד מתאים לעונת הסתיו  היבשה והחורף. תוסיפו מזונות עשירים בויטמין סי כמו (ענבים, פירות הדר, ברוקולי, קייל, כרוב סגול, גמבה אדומה וצהובה, מנגו ועוד) ועשירים באבץ (גרעיני דלעת וחמניה, טחינה,קשיו ושקדים, עדשים, שיפון, קוואקר, דוחן ועוד). אכלו מזונות פרוביוטיים שמקלים על העיכול שלנו, כמו ירקות פרוביוטיים, משקאות מותססים כמו קבאס או קפיר. כיום ידוע ש80% ממערכת החיסון שלנו נמצאת בבטן, ולכן התזונה הוא מפתח משמעותי לחיזוק המערכת. אם אתם סובלים מעצירות או שלשולים זה סימן ראשון לזה שמערכת העיכול שלכם לא במיטבה, טפלו בזה בהקדם.
  • פעילות גופנית מתונה– מחקרים מראים שלפעילות הגופנית יש השפעה על המאזן החיידקי במעיים שלנו. מעבר לזה גם בלי אף מחקר כולנו יודעים שפעילות גופנית אפילו המתונה ביותר מעלה מצב רוח. אז אם אתם עוד לא עושים תתחילו לעשות ולהזיז קצת את הגוף.
  • מצב רוח-אין כמו מצב הרוח. תעשו דברים שעושים לכם טוב, תלכו לסטאנדאפ, תאפו עוגות, תרכיבו פאזלים, כל פנאי שמרגיע אתכם ומנקה את ראשכם מדאגות היום יום מבורך. זה לא בזבוז זמן, זו השקעה בבריאות.
  • השאירו חלון פתוח- בכל הזמדנות שיש לכם, אם זה בנסיעה ברכב, אם זה במשרד או אפילו בחדר שינה. כל הזמן תאווררו. גם אם חם, כשאתם לא בבית תפתחו את החלונות ותתנו לאוויר לנוע בחלל,  להתאוורר מכל מה שנאגר בו במהלך היום והלילה.
  • וסת (נשים)- הימים של הוסת הם לרוב הזמן שבו מערכת החיסון שלנו חלשה יותר, לכן הקפידו לנוח בימים אלה, לאכול טוב, לא לפסוח על ארוחות, להוריד עומס ועניינים שסובלים דיחוי. תעזרו לגוף שלכן לעבור את הימים האלה בכמה שיותר נחת.

אם יש לכם קטנטנים החלק הבא הוא בשבילכם:

  • עיסויים- עיסויי יומי לפני השינה יכול לחזק מאוד את מערכת החיסון, עבודה של כמה דקות בלבד יכולה לעשות פלאים לתינוק שלך.ניתן לבחור אזורים כמו בית חזה וגב עליון,צידי הצוואר(אזור בלוטות הלימפה) אבל גם בלי לדייק עיסוי באופן כללי תורם לזרימת דם טובה יותר ובכך תורם את חלקו לחיזוק וויסות מערכת החיסון.
  • מזונות פרוביוטיים– אם התינוק שלך כבר עבר למוצקים, ניתן להוסיף לו מזונות פרוביוטיים לתפריט. אם עוד אין לו שיניים ניתן לתת לו מהנוזל של החמוצים, הוא עשיר בפרוביוטיקה לא פחות מהחמוצים עצמם. ניתן לשלב יוגורט עזים איכותי 2-3 כפות ביום.
  • חליטת אסטרגלוס-חליטה עדינה של אסטרגלוס, צמח שידוע ביכולת לחזק מערכת חיסון, ישנם מחקרים שמראים שיש לו את היכולת להגדיל את כמות כדוריות הדם הלבנות אצל בן אדם. החליטה יכולה לחזק את ילדכם מאוד, הכינו בבקבוק ותנו לו להרגיש גדול. ניתן להמתיק עם מעט סילאן טבעי או דבש.
  • חליטה מכייחת– עשבי תיבול כמו טימין רוזמרין ואורגנו ידועים בתכונות האנטיבקטריאליות שלהם אך הם גם טובים בייבוש וכיוח של ליחה. הכינו כוס חליטה לעצמכם או לילדכם (לילדים חליטה עדינה מאוד) ותפתרו מהגודש. חליטה נוספת היא קוזו עם אגסים ותפוחים. למתכון קוזו ונפלאותיו. משקה טעים ומאזן מאוד את הריאות במידה וישנו יובש או עודף נוזלים.
  • בצל – אם מישהו חולה בבית או הילד שלכם מתחיל ל"בשל" איזו מחלה חדשה, חתכו בצל ושימו לו ליד הכרית. אדי הבצל הם אנטי בקטריאלים ויכולים לעזור למנוע מחלה. ואפשר פשוט להכין מרק בצל טעים. 
  • לילדים מעל גיל שנה וגם לנו סירופ טיפול בשיעול – חתכו בצל דק דק וערבבו עם כמה כפות דבש. תנו לתערובת הזו לשבת יחד כמה שעות עד שהבצל מגיר את המיץ. שתו את המיץ בכפות כל כמה שעות לטיפול בשיעול. בנוסף ניתן ממש להכין דבש טיפולי כבר בתחילת הסתיו ולהנות ממנו לאורך כל החורף. 
  • מרק עוף– גם לקטנטנים וגם לנו, לא סתם מרק עוף זו הקונוטציה הראשונה שלנו כשמישהו חולה, בישול ארוך של עצמות עוף/דגים/בקר משחרר לתוך הנוזל חומרים שמחזקים מאוד (למתכון למרק עצמות) גם את מערכת העיכול ואיתה יחד את כל מערכת החיסון.תשלבו פנימה ירקות שורש

תוספים אופציונליים למניעת מחלות בחורף:

מניעת מחלות חורף
  • ויטמין סי– לילדים יש בסירופ או בצורת סוכריות גומי מנה יומית מומלצת. כשאתם חולים או מרגישים שזה מתחיל תכפילו את המינון של ויטמין הסי(לא לילדים).
  • אבץ– מינרל שיש לו חשיבות רבה בחוסן גופנו ולכן זו עונה טובה לתת לו בוסט.
  • ספריי איסטיס– ספריי שמורכב מצמח האיסטיס (BAN LAN GEN השם שלו בסינית) ועוד מספר צמחי מרפא סיניים  והוא מקל מאוד במצבים של כאב גרון.
  • שמן וינטר של שלוס ( או שמן בייבי וינטר לתינוקות) – מעולים לטיפול והקלה במצבים של ליחה בדרכי הנשימה וגם למניעה.
  • פורמולות צמחי מרפא סינים YU PING FENG SAN -פורמולת מדף סינית (ללא התאמה אישית ) שתוכלו למצוא בחנויות טבע. מורכבת מצמחים סיניים לפני מרשם עתיק וביכולתה לחזק ולווסת את מערכת החיסון שלנו, כך שבמידה ואתם לא מטופלים באופן קבוע אצל מטפל ברפואה סינית (מאמר שרשמתי על איך לבחור מטפל) זו אופציה טובה עבורכם.

לסיכום:

גם אם חליתם, קבלו את זה באהבה.

תהליך החיזוק לוקח זמן וכמו שציינתי קודם לחלות לפעמים זה רק מחשל.

קבלו את זה כחופשה מאורגנת שגופכם דאג לארגן לכם. תנוחו, תקראו ספרים, תראו קומדיות. תיהנו מהזמן הזה. לרובנו הוא כל כך חסר.

חורף קל?

מסנן מאמרים

IBD- מחלות מעיים
אורך חיים בריא
טיפול בילד/ה
טיפול בנשים
טיפול בצמחי מרפא
רפואה מסורתית
תזונה

מאמרים נוספים

PFAPA (פיפאפה)
PFAPA מה זה?
רפלוקס אצל תינוקות_Gastro-Esophageal Reflux
רפלוקס בתינוקות Gastro-Esophageal Reflux
אטופיק דרמטיטיס_אסתמה של העור
אסתמה של העור(אטופיק דרמטיטיס)
תמונה ראשית הפרעות קשב וריכוז ADHD
בעיות קשב וריכוז והקשר לארוחת הבוקר
דלקות אוזניים תמונה ראשית
דלקת אוזניים אצל ילדים ותינוקות
תזונה ותרבות השפע
עידן השפע התזונתי, אמת או שקר?
רפואה אינטגרטיבית
רפואה אינטגרטיבית - השילוב המנצח
סטרס טיפול
הצילו ! אני בסטרס
לגדל ילד בריא
לגדל ילד בריא-ארוחת בוקר
דיקור סיני לילדים שאלות ותשובות
שאלות ותשובות דיקור סיני לילדים
אלמנט עיצובי

השאירו פרטים

לקבלת פרטים לגבי הטיפול מלאו את הטופס