קליניקה לרפואה מסורתית לילדים ומבוגרים

peaceful

center

peaceful

center

לגדל ילד בריא-ארוחת בוקר

לגדל ילד בריא

אז מה זה אומר לגדל ילד בריא?

גידול ילד בריא- ארוחת בוקר

אפשר להסתכל על הביטוי הזה מכל כך הרבה נקודות מבט כי בריאות זהו מושג מורכב ומשתנה כל הזמן. לבריאות של הילד יש הרבה רבדים חלקם בשליטת ההורה וחלקם פחות. אנחנו כהורים נרצה תמיד שלא יחסר לילדינו דבר, שיקבלו את החום והאוכל והשינה וההגנה ככל שידרש..

 מה אם אגיד לכם שעבור הילד שלכם, הביטחון שלו , מצב הרוח, ההצלחות, וכמובן הבריאות שלו, כל אלה מתחילים והרבה פעמים גם מסתיימים בצלחת,  בארוחת הבוקר שלו, בארוחת הערב המשפחתית שלכם!

 ילד בריא ומערכת העיכול

הבריאות של הילד מורכבת מתמצית החיים, הסינים מכנים אותה הג'ינג שהוא רוכש משני הוריו. אפשר לדמות אותה לשק מטבעות שאיתו הוא יוצא לדרך. מיותר לציין שלכל אחד כמות שונה של מטבעות ואגלה לכם בסוד שגם האיכות משתנה לאחד לשני. מהרגע שיצא לאויר העולם והוא אינו ניזון יותר דרך חבל הטבור, אחד המשאבים העיקריים שלו לגדילה והתפתחות תקינים הוא המזון. המזון הראשוני של התינוק הוא חלב האם אבל כבר עם הופעת השיניים הראשונות התינוק עובר לאט לאט למוצקים ומכיר את המגוון הרחב של הטעמים והמרקמים שמרכיבים את המזון. תקופת השנים הראשונות לחייו של תינוק נבנת בעצם מערכת החיסון שלו, פלורת המעייים וכל האיברים מבשילים סופית.

זוהי תקופה חשובה מאוד ולא סתם היא קורת לאט ובהדרגה משום שהיחסים כאן בין מערכת העיכול והמזון שנכנס לתוכה הם קריטיים. בעצם ההורים הם המתווכים בין שני גורמים אלה ואיכות, כמות וסוג המזון הם קריטיים להצלחת התהליך.

רק עוד מילה אחת לאותו הילד ששק המטבעות שלו מצומצם יחסית. במחקרים של היום מדברים על מושג שהולך ותופס תאוצה והוא האפיגנטיקה. בשני משפטים זה בעצם המשחק של ביטוי הגנים שלנו כלפי חוץ. רואים בבירור שגם אם ישנם גנים מסויימים בדנ"א שלנו, גורמים סביבתיים כמו מזון וסטרס יכולים להשפיע על ביטויי או חוסר ביטויי של הגנים. מכאן עוד דגש על חשיבות התזונה של הילד מגיל צעיר.

ממליצה בחום לקרוא את הספר "תחושות בטן" של ג'וליה אנדרס.

והנה לכם כמה סיבות להאמין לי:

  1. מחקרים מוכיחים שכ- 80% ממערכת החיסון שלנו נמצאת במערכת העיכול. מה שזה אומר, שמה שאנחנו אוכלים קובע כמה אנחנו עמידים למחלות החורף. את האמת, לא רק למחלות חורף. 
  2. מערכת חיסון לא מווסתת אחראית על אלרגיות עונתיות, מחלות הכשל החיסוני כמו קרוהן, דלקת פרקים ועוד.
  3. מגוון החיידקים במערכת העיכול שלנו יקבע כמה נהיה אמיצים והחלטיים.
  4. מה שנאכל יקבע איך נרגיש במהלך היום, האם נהיה רגועים ושלווים, מרוכזים ומפוקסים, שמחים וחברותיים או מודאגים ומבואסים, מפוחדים, חסרי שקט ועצבניים. כל מגוון הרגשות והמצבים הפיזיים הנ"ל ועוד בעיות כמו קשב וריכוז והיפראקטיביות לדוגמא תלויים גם במה שאנו מזינים איתו את הגוף ביום יום.
  5. כיום נעשים מחקרים פורצי דרך בנושא של טיפול באוטיזם דרך שינוי מאזן חיידקי במעיים.
  6. בעיות מטבוליות כמו השמנה וסוכרת  בקרב ילדים תלויות בסוג המזון שהילד צורך.

מוכנים לעשות שינוי? 

גשו למקרר שלכם, תפתחו אותו ותספרו כמה מזונות במקרר שלכם הם גולמיים- גזר חי, בשר לא מעובד, דגנים (אורז, כוסמת, דוחן, חיטה) כפי שהם בלי שעברו עיבוד כלשהו או בתוספת כזו או אחרת. עכשיו תספרו כמה מוצרים מעובדים נמצאים במקרר שלכם. כאלה, שבגב האריזה שלהם נמצא לפחות מרכיב אחד שאין לכם מושג מה הוא או איך הוא ניראה במציאות. למשל חומר מתחלב? למישהו יש מושג איך זה ניראה?

בלי לראות את תמונות המקרר שלכם, אבל ממחקר אישי שעשיתי בשנים האחרונות, דרך הסתכלות על עגלות סופר אקראיות, אני  בטוחה שכמות האריזות עולה על כמות המזונות הגולמיים.  עכשיו תשאלו את עצמכם, כמה פעמים במהלך היום הילדים שלכם אוכלים משהו ארוז לעומת משהו גולמי. מה האחוז של המוצרים המעובדים בצלחת ממוצעת של הילד שלכם? או שלכם?

מקווה שהשתכנעתם, יש מה לעשות עם האוכל בצלחת ויש איך להשפיע דרכו על הבריאות של הילד שלכם.

שנתחיל בארוחת הבוקר

גידול ילד בריא- ארוחת בוקר

אז נתחיל עם ארוחת הבוקר. הארוחה שאיתה הילד פותח את היום ובדרך כלל משם ממשיך לגן או לבית הספר. ומכאן חשיבות ארוחת הבוקר. בראייה הסינית ישנו מושג "השעון הסיני". 24 שעות יומיות מחולקות בין האיברים השונים כאשר לכל איבר חלון של שעתיים. בשעתיים האלה האיבר הוא בשיאו מבחינת התפקוד. איבר הקיבה שאחראי על קבלת המזון מבחוץ, בין אם מדובר במזון חומרי כמו חביתה ובין אם במזון כמו ידע, נמצא במיטבו בין השעות 7-9 בבוקר ואלה הם בדיוק שעות ארוחת הבוקר של הילד. ולכן כלל ראשון- כולם אוכלים ארוחת בוקר.

ארוחת בוקר- אתה לא מחליט עלי

מי מחליט מה אוכלים בארוחת הבוקר? 

 בגדול אנחנו, במציאות הרגל מגונה שהנחילו לנו פרסומות וחברות מזון ענקיות שרצו למכור לנו את מה שהם מייצרים. בסוף רובנו הגדולים והקטנים אוכלים פרסומת.

אם נצא מעט החוצה מהעולם המערבי המקובע ניראה שיש אינספור אפשרויות לארוחת הבוקר פרט לדגני בוקר עם חלב או מעדן "בריאות" או אם ממש השקענו יהיה זה כריך עם חביתה וגבינה לבנה. כן יש עוד מה לאכול בבוקר, במציאות אין מגבלה, המגבלה היחידה היא בראש שלנו כהורים.

במזרח לדוגמא פותחים את הבוקר בקערת מרק ראמן על בסיס ציר עוף או ירקות עם אטריות וירקות חיים ומוקפצים, במזרח אירופה נהוג לאכול דייסות ממגוון דגנים כמו כוסמת, דוחן, אורז וכו'. קופסאות האוכל המהודרות שהילדים היפנים לוקחים איתם לבית הספר שונות בהרבה מכריך עם שוקולד או חומוס לא רק בנראות והכנה של המזון אלא בחלק החשוב ביותר, בערכו התזונתי.

אם הנקודה עוד לא ברורה, הכוונה שלי היא שאתם כהורים צאו מהמסגרת הזו שבבוקר אוכלים רק מה ש"ראוי " לאכול בבוקר, בבוקר אוכלים הכל. ואם ילדיכם עוד קטנים אנא חסכו מהם את הכללים המיותרים האלה.

ארוחת הבוקר היא ארוחה לכל דבר ולא נשנוש. 

כמה עוגיות פתי בר זה נשנוש, מילקי או גמדים זה נשנוש, דגני בוקר עם חלב או חטיף "אנרגיה" זה נשנוש(זה אפילו הוגדר כבר ע"י ארגון הבריאות הבינלאומי)

דוגמאות לארוחת בוקר איכותית

גידול ילד בריא- ארוחת בוקר
  • דייסות ממגוון הדגנים או מיקס דגנים שונים בתוספת פירות העונה או פירות יער. ניתן להעשיר בכפית של חמאה או גהי או חמאת אגוזים כדוגמאת שקדייה.
  • אם הילד מתעקש על דגני בוקר ,החליפו אותו בגרנולה ביתית איכותית שבה אתם שולטים על המרכיבים. למתכון
  • אם נשאר לכם מרק מארוחת הערב של אתמול– אחלה ארוחת בוקר. קלה לעיכול, מזינה מאוד, עשירה בנוזלים וכמובן מנחמת.תוסיפו למרק כפית של מיסו איכותי ושידרגתם אותו עם מנת מינרלים ופרוביוטיקה.
  • פנקייק מכוסמת – אם בא לכם לפנק בארוחת בוקר סטייל אמריקה אבל עם נגיעה בריאה למתכון.
  • דוסה בתחפושת של בוריקאחת הארוחות בוקר האהובות אצלינו היא דוסה עם ביצת עין.
  • מאפינס ירקות אישיים – פריטטה עם מגוון ירקות ועוד אלפי רעיונות.
  • כריך – אם הלכתם על כריך, העדיפו לחם מחמצת עם ממרח עשיר של אגוזים, ממרח חומוס ביתי, פסטו ביתי ממגוון של ירוקים ועוד שילובים מעניינים.

לסיכום:

לסיכום רק אגיד שוב, אל תקלו ראש במזון שאיתו אתם מאכילים את ילדיכם. אני לא כאן כדי להפחיד(אם כי לפעמים יש צורך) אבל אני כאן כדי שתהליך בחירת המזון יהיה אישי ועם מחשבה שלכם ולא של תאגידי המזון. תזכרו שמה שיותר מהיר וטעים זה ממש לא בהכרח יותר בריא ואיכותי. תיהיו הורים חכמים.

זכרו- הילד לומד הכל מההורים. גם מה אוכלים ומה לא.

מסנן מאמרים

IBD- מחלות מעיים
אורך חיים בריא
טיפול בילד/ה
טיפול בנשים
טיפול בצמחי מרפא
רפואה מסורתית
תזונה

מאמרים נוספים

PFAPA (פיפאפה)
PFAPA מה זה?
רפלוקס אצל תינוקות_Gastro-Esophageal Reflux
רפלוקס בתינוקות Gastro-Esophageal Reflux
אטופיק דרמטיטיס_אסתמה של העור
אסתמה של העור(אטופיק דרמטיטיס)
תמונה ראשית הפרעות קשב וריכוז ADHD
בעיות קשב וריכוז והקשר לארוחת הבוקר
דלקות אוזניים תמונה ראשית
דלקת אוזניים אצל ילדים ותינוקות
תזונה ותרבות השפע
עידן השפע התזונתי, אמת או שקר?
רפואה אינטגרטיבית
רפואה אינטגרטיבית - השילוב המנצח
סטרס טיפול
הצילו ! אני בסטרס
מניעת מחלות חורף
מניעת מחלות חורף המלצות וטיפים
דיקור סיני לילדים שאלות ותשובות
שאלות ותשובות דיקור סיני לילדים
אלמנט עיצובי

השאירו פרטים

לקבלת פרטים לגבי הטיפול מלאו את הטופס