קליניקה לרפואה מסורתית לילדים ומבוגרים

peaceful

center

peaceful

center

פרוביוטיקה! למי זה טוב?

רפואה סינית בקריית אונו

ישנה אוכלוסייה מגוונת ומדהימה שגרה ממש בתוכנו ובואו נגיד שהם הדיירים הכי קרובים וחשובים שלנו

פרוביוטיקה

הם מאכלסים את המעי שלנו, יש אותם במיליארדים וכדאי שתכירו אותם טוב טוב כי יחסים טובים איתם יעניקו לכם בריאות איתנה. יחסים רעים איתם, לעומת זאת, יביאו לשלל בעיות עיכול, שפעות חוזרות, בעיות עור ואף דיכאון.

מי אלו? ומה הקשר לפרוביוטיקה?

אלו הם חיידקי המעי הטובים שלנו וחוסר איזון בהם עלול לפגוע בבריאות שלנו בצורה משמעותית. אני כאן כדי להסביר לכם כיצד לפעול כדי לשמור עליהם ולהימנע ממצב בעייתי של חוסר איזון בהם.

פרו- למען, ביוטה- חיים. זהו למעשה שמם הרשמי של אותם חיידקים טובים החיים במערכת העיכול שלנו ומאזנים את הפלורה (אוסף החיידקים) של המעי, על מנת שיהיה לנו עיכול טוב ומערכת חיסונית חזקה. פלורת המעי שלנו חשופה כל הזמן להתקפות מבחוץ, אם זה ג'אנק פוד שאנחנו אוכלים במסעדות, מים לא נקיים מספיק שאנחנו שותים, אוויר מזוהם, לחץ נפשי או תרופות כמו אנטיביוטיקה שנועדה להשמיד את אוכלוסיית החיידקים הרעים אך יחד איתם פוגעת גם בחיידקים הטובים.

האיזון בין החיידקים הטובים לרעים הכרחי לאיכות חיים טובה וניתן להשיג אותו באמצעות תזונה נכונה עליה ארחיב בהמשך המאמר.

איך נוצר מצב של חוסר איזון בין החיידקים?

נתחיל מהלידה

ניתוח קיסרי די שכיח כיום ממגוון סיבות. לאחר הניתוח, האמא נשארת עם צלקת בבטן ולילד תהיה פגיעה בפלורה של המעי. מדוע? משום שבלידה רגילה הפלורה של האמא עוברת לילד דרך תעלת הלידה ובניתוח קיסרי הילד לא עובר דרכה. ומה קורה כשיש פלורה חלשה יותר? המערכת החיסונית ירודה יותר. מחקרים מראים שילדים שנולדו בניתוח קיסרי בעלי סיכון גבוה יותר לחלות באסטמה, אלרגיות ועוד. מצב זה עלול לקרות גם בלידה ואגינלית, כאשר לאמא יש פלורת מעיים לא תקינה כתוצאה מכל הסיבות שהזכרתי, היא מעבירה הלאה פלורת מעי לא מאוזנת לתינוק.

נמשיך למהלך החיים

במידה ואתם חיים בכפר נידח, לעולם לא נטלתם תרופות והתזונה שלכם אורגנית, אז אני לא פונה אליכם, אתם יכולים להמשיך בחייכם, ללא ספק יש בתזונה היומית שלכם גם מזונות פרוביוטיים.

אבל מכיוון שאנחנו חיים בעולם המערבי של היום, אז בואו נבדוק האם אתם סובלים מ..

א. בעיות עור כמו פסוריאזיס או אקזמה? סבוריאה?

ב. קרוהן או קוליטיס? תסמונת המעי הרגיש? תסמונת המעי הדליף? או כל מחלה אחרת של מערכת העיכול?

ג. תסמינים במערכת העיכול כמו עצירות, שלשולים, גזים או צרבות?

ד. שפעת? נזלת ושיעולים מדי חורף, כל החורף?

ה. חוסר איזון בבלוטת התריס ?

ו. דלקות מפרקים?

ז. עייפות כרונית או תחושת דיכדוך ?

ח. דלקות חוזרות בשתן?

ט. רגישויות למזון?

אם עניתם על אחת מהשאלות ב"כן" או אם נטלתם אנטיביוטיקה לפחות פעם אחת בחייכם, ייתכן מאוד שאתם סובלים מחוסר איזון בחיידקי המעי.

בואו נעשיר את פלורת המעי שלנו, איך עושים את זה?

פרוביוטיקה

אז אחרי שהבהרנו שכולנו יכולים להפיק תועלת מיחסים טובים עם הדיירים במעמקי הבטן שלנו, בואו נבין איך עושים את זה ונראה שזהו לא סיפור כל כך מסובך כמו שהוא נשמע. לא מעט ספרים ומחקרים שיצאו לאחרונה עוסקים בפלורה של המעי שלנו וכיצד לשמור עליה. כנראה שלא נפסיק לאכול במסעדות, ומפעם לפעם נצטרך אנטיביוטיקה לבעיה כזו או אחרת. מתפקידנו לשאוף לאזן את הפלורה של המעי, ע"י התזונה היומית שלנו. פשוט להתחיל להכניס מאכלים שתורמים תרומה מכרעת לאיזון וכפועל יוצא גם לבריאות שלנו. תישארו איתי ונלמד איזה מזונות פרוביוטיים אתם צריכים לאכול וגם איך להכין חלק מהם.

אז מה אוכלים?

גם אם אנחנו לא נדע לקרוא לכל דבר בשמו המדעי, אנחנו פשוט יכולים לחזור ולהטמיע בחיינו כמה מנהגים ומאכלים שאכלו אבותינו. הם כנראה לא ידעו בכלל על קיומם של חיידקים אלו, אבל הם ידעו  באופן טבעי מה שומר עליהם ועל בריאות מערכת העיכול, העור והריאות שלהם ומה מונע מהם לחלות בשלל מחלות לאורך השנים.

לקוריאנים יש את הקימצ'י החריף המסורתי, לרוסים יש את הקבאס שכולם שותים בקיץ, הגרמנים וכלל  תושבי מדינות אירופה אוכלים כרוב כבוש וירקות כבושים, האתיופים מכינים אינג'רה, ההודים אוכלים מדי יום דוסה, לתימנים יש את הלחוח ויש עוד מלא דוגמאות. המשותף לכל המאכלים והמשקאות האלה הוא שכולם פרוביוטיים, כלומר, אלו מזונות עשירים מאוד בחיידקים ידידותיים למעיים שלנו.

רגע,רגע, מה זה מזון פרוביוטי?

מזון פרוביוטי הוא מזון שעבר תהליך התססה ע"י חיידקים ושמרים מהאוויר טרם אכילתו. פעם הייתה זו אחת הדרכים לשימור המזון, לפני המצאת קופסאות השימורים. ירקות עונתיים היו עוברים לתסוס בצנצנות כדי שנוכל להנות מהם גם בשיא החורף. בעבר, אם היינו רוצים להכין לחם, היינו מתסיסים אותו בעזרת מחמצת טבעית. מאז המצאת המקרר ועוד חידושים טכנולוגיים בתחום תעשיית המזון, אף אחד מאיתנו כבר לא מכין ירקות כבושים בבית, כי יש מלפפון כל השנה ואם בא לנו מלפפון כבוש יש בקופסאות שימורים. אבל לחלוטין לא מדובר באותו המוצר.

מאכלים או משקאות פרוביוטיים שניתן להכין בבית

פרוביוטיקה

אני רוצה לפרט לכם על מספר מאכלים או משקאות שתוכלו בקלות להכניס ליומיום שלכם גם אם אתם אנשים עסוקים. אין צורך לאכול ישר מכולם או לצרוך את כולם יחד. ניתן לגוון ולשחק איתם או לבחור לעצמכם כמה מאכלים שהכי מדברים אליכם ולמשפחותיכם ולרוץ על זה.

  • כרוב כבוש – אין מי שלא מכיר את הכרוב הכבוש שהולך מצוין בסלטים וכריכים והוא גם קל מאוד להכנה. הכרוב הכבוש עשיר בפרוביוטיקה ורצוי לשלב אותו בכל ארוחה או לפחות פעם ביום. מי שלא מסוגל לעכל כרוב (קרוהן או קוליטיס בהתקף) יכול לשתות את הנוזל שהכרוב מפריש לצנצנת, אותה יעילות ללא הסיבים.
  • ירקות כבושיםדיי אותו עיקרון כמו הכרוב הכבוש אבל הפעם תתפרעו, תהיו יצירתיים. ניתן לכבוש סלק, גזר, סלרי, שום, עגבניות, מלפפונים, כרובית. מגוון טעמים ומרקמים, לא ימאס לכם לאכול אותם אף פעם.
  • יוגורט קוקוס/עזים ביתי – קל מאוד להכנה, ניתן להוסיף לשייק של בוקר, להכין ממנו צזיקי חריף ומלוח, בקיצור לא חסר רעיונות. טעים טעים טעים.
  • קבאס – משקה מרענן שמתאים מאוד לשתיה בקיץ במקום משקאות מוגזים. ניתן להכין מסלק, תפוחים או לחם מחמצת.
  • הקומבוצ'ה – משקה טיבטי שגדל על הסקובי והבסיס שלו הוא תה שחור פרוביוטיקהוסוכר/דבש. משקה מוגז שניתן להוסיף לו מגוון טעמים ופירות ולשחק עם הטעמים המופלאים שלו.
  • מיסו – מיסו היא משחה שקונים ולא מכינים (אלא אם אתם יפנים). זהו ממרח פרוביוטי עשיר שנוצר מהתססה של פולי סויה עם דגן כמו חיטה, אורז או שעורה. הוא מגיע בצורת משחה וניתן להוסיף אותו למרקים (בלי לחמם או לבשל אותו), להכין ממנו רוטב מופלא לסלטים (מתכון מעולה לוינגרט מיסו), להוסיף אותו לממרחי אגוזים או פשוט לשלב אותו בכל מאכל שתרצו.
  • גבינת שקדים מותססתגבינת שקדים מותססת תהיה טובה למי שנמנע ממוצרי החלב ממגוון סיבות. הגבינה המותססת עשירה מאוד בטעם ומעולה למריחה על קרקרים ולחמים וכתוספת לארוחת בוקר).
  • זיתים בכבישה עצמית – אם לא חשבתם לעשות את זה עד היום, זהו אחד התהליכים היותר קלים ומגניבים שיצא לי לאמץ למטבח שלי. צריך רק לצאת לקטיף ספונטני בעונה!
  • רז'ווילאק – משקה מותסס שניתן להכין ממגוון רחב של דגנים.
  • קרפים – קרפים מותססים כמו אינג'רה, דוסה או קרפ מכוסמת נפלאים לשילוב בתפריט היומי. הם טעימים מאוד גם בגרסה המלוחה וגם במתוקה.

קפסולות של פרוביוטיקה

כיום ניתן לקנות פרוביוטיקה בקפסולות בכל חנות טבע אבל לא כל קפסולה יעילה כמו שהיא יקרה. צריך לדעת לקרוא תוויות ולבחור נכון. מחקרים אחרונים מראים שרק 10 אחוזים מתוך כל התוספים של הפרוביוטיקה בשוק הם יעילים. ברוב המקרים החיידקים מהקפסולה פשוט לא מצליחים להשתרש ולחבור לחברים שלהם במעי ויוצאים החוצה יחד עם הצואה. לכן, אין תחליף למאכלים שאתם מכניסים לתזונה היומית שלכם. השדרוג הוא לא רק מבחינת הטעם, פרוביוטיקה ממזון יעילה בכמה מישורים, הן מבחינת היעילות שלהם לבטן שלכם וכמובן מבחינת כמות הכסף המזערית שנדרשת לעומת פרוביוטיקה בכדורים.

ויש עוד המון אפשרויות..

ישנם לא מעט מזונות פרוביוטיים נוספים וגם ווריאציות שונות למזונות שהזכרתי כאן, אבל צריך להתחיל ממשהו. מציעה לכם לבחור מתכון אחד שהכי מדבר אליכם ופשוט לנסות אותו בביתכם למשך חודשיים שלושה. כשתראו כמה קל לשלב אותו בתזונה היומית שלכם ותתחילו להרגיש את השינוי בגוף, אין לי ספק שתחזרו למאמר הזה ותבחרו מתכון נוסף. 

לסיכום

עיכול לא טוב וחוסר איזון בין חיידקי המעי משפיעים על כל מערכות הגוף שלנו. למעשה 80% ממערכת החיסון שלנו נמצאת במעיים ולכן אם מתחולל שם כאוס קטן, אתם תרגישו את זה בכל תא ותא בגוף שלכם. עיכול לא נאות גורם ליצירת מגוון טוקסינים (רעלים) שנשארים בגוף שלנו ויכולים לצאת דרך זרם הדם לכל מערכת בגוף ולגרום למגוון דלקות ועוד. זו משוואה פשוטה, ככל שיהיו יותר חיידקים טובים בגוף, ככה יהיו פחות חיידקים רעים. זה כל כך פשוט וזה בידיים של כל אחד מאיתנו.

מסנן מאמרים

IBD- מחלות מעיים
אורך חיים בריא
טיפול בילד/ה
טיפול בנשים
טיפול בצמחי מרפא
רפואה מסורתית
תזונה

מאמרים נוספים

PFAPA (פיפאפה)
PFAPA מה זה?
רפלוקס אצל תינוקות_Gastro-Esophageal Reflux
רפלוקס בתינוקות Gastro-Esophageal Reflux
אטופיק דרמטיטיס_אסתמה של העור
אסתמה של העור(אטופיק דרמטיטיס)
תמונה ראשית הפרעות קשב וריכוז ADHD
בעיות קשב וריכוז והקשר לארוחת הבוקר
דלקות אוזניים תמונה ראשית
דלקת אוזניים אצל ילדים ותינוקות
תזונה ותרבות השפע
עידן השפע התזונתי, אמת או שקר?
רפואה אינטגרטיבית
רפואה אינטגרטיבית - השילוב המנצח
סטרס טיפול
הצילו ! אני בסטרס
מניעת מחלות חורף
מניעת מחלות חורף המלצות וטיפים
לגדל ילד בריא
לגדל ילד בריא-ארוחת בוקר
אלמנט עיצובי

השאירו פרטים

לקבלת פרטים לגבי הטיפול מלאו את הטופס